W ciągu ostatnich kilku tygodni widzieliśmy, jak globalne firmy przyjmowały różne strategie komunikacyjne w odpowiedzi na kryzys związany z koronawirusem - z bardzo różnymi rezultatami.

W czasie, gdy potrzeba jasności jest większa niż kiedykolwiek, poprosiliśmy eksperta ds. komunikacji kryzysowej, Amandę Powell-Smith, CEO Forster Communications, o kluczowe rzeczy, o których muszą pamiętać nasi międzynarodowi klienci.

Amanda uważa, że komunikacja w każdym momencie - ale szczególnie podczas COVID-19 - powinna być zarówno przemyślana, jak i użyteczna. Poniżej opowiada o tym, jak ważne jest dodawanie wartości i bycie częścią rozwiązania - a nie tylko dodawanie do szumu.

Dodawanie wartości w czasie zamieszania

Poniższe rady pochodzą z artykułu Amandy, Communicating with kindness, który uprzejmie zaadaptowała dla nas, abyśmy mogli podzielić się nimi z osobami zajmującymi się komunikacją w globalnych firmach.

COVID-19 wyrzucił świat poza jego oś i fundamentalnie zmienił życie milionów ludzi w oszałamiającym tempie. Spowodował również lawinę komunikatów - niektóre doskonałe, inne mniej niż pomocne.

Oto kilka wskazówek, dzięki którym komunikacja biznesowa będzie miała wartość dodaną.

Bądź rozważny

  • Pomyśl o wszystkich odbiorcach, których chcesz zaangażować - pamiętając o swoich pracownikach, dostawcach i klientach. Nie jest dobrze mówić jedno do odbiorców zewnętrznych - "jesteśmy tu dla was", "dbajcie o siebie, bądźcie bezpieczni" - a następnie postępować inaczej w stosunku do własnych pracowników.
  • Rozwaga powinna być obecna we wszystkim, co mówisz i robisz. Na poziomie podstawowym chodzi o to, aby postawić się w sytuacji odbiorców i zastanowić się, jak można im pomóc z ich perspektywy, a nie z własnej. Decyzja supermarketów o zarezerwowaniu godzin dla osób powyżej 75. roku życia była wynikiem takiego podejścia.
  • Pomyśl, zanim zaczniesz działać. Czy Twój pomysł będzie miał taki wpływ, jaki chcesz, aby miał? Czy mogą wystąpić jakieś niezamierzone konsekwencje? Czy jesteś w stanie najlepiej rozwinąć ten pomysł?
  • Przede wszystkim bądź uprzejmy.

Bądź użyteczny

  • Nie komunikuj się dla samej komunikacji. Zawsze najpierw zastanów się, co chcesz osiągnąć. Wszyscy toniemy w natłoku wiadomości. Jeśli masz zamiar dodać coś do tego szumu, upewnij się, że jest w tym jakaś wartość dla Twoich odbiorców.
  • Zrób badania. Jeśli masz dobry pomysł na to, jak możesz pomóc, sprawdź, czy ktoś inny już to robi. Zaoferuj współpracę z nimi lub promowanie tego, co robią, zamiast konkurować z nimi. Jest to szczególnie ważne, jeśli planujesz zachęcić swoich pracowników do wolontariatu lub wsparcia jakiegoś projektu. Cały czas pojawiają się nowe programy i przedsięwzięcia. Zanim zaczniesz coś nowego, wskaż te, które mają już swój rozmach i odpowiednią infrastrukturę.
  • Jeśli wyciągasz rękę do swoich pracowników, aby zaoferować im wsparcie, upewnij się, że jesteś w stanie je zapewnić. Nie ma nic gorszego niż odpowiedź na ofertę, po której okazuje się, że pomocy nie ma.
  • Zmieniaj swoją komunikację i podejście w miarę zmian pandemii. Informuj ludzi o tym, jak i dlaczego wprowadziłeś zmiany.

Przemyślana i użyteczna komunikacja powinna być podstawą w każdym momencie, ale te cechy nigdy nie były tak ważne, jak teraz.

Komunikacja z wieloma rynkami

Istnieje kilka podejść do zarządzania komunikacją globalną. Niektóre firmy dają swoim rynkom wolną rękę, decydując się na opracowywanie kampanii komunikacyjnych lokalnie, w oparciu o potrzeby swoich międzynarodowych odbiorców. Inne wolą, aby centralny zespół ds. komunikacji przejął inicjatywę i tworzył treści dla wszystkich rynków.

Istnieje jednak rozwiązanie pośrednie, które może okazać się szczególnie skuteczne. W tym podejściu, centralny zespół ściśle współpracuje z rynkiem międzynarodowym w celu opracowania ram opartych na uzgodnionych priorytetach i tematach. Po ustaleniu ram zespół centralny opracowuje treści i zarządza tłumaczeniami lub rynki przygotowują materiały we własnym języku w oparciu o uzgodnione tematy i zagadnienia. Amanda opisuje to podejście jako coś w rodzaju cegieł w murze: "Każdy ma szansę zbudować w nim swój kawałek".

Opracowując ramy oparte na przemyślanych i użytecznych działaniach oraz oceniając lokalne treści pod kątem tych wartości, można sprawić, że globalna komunikacja stanie się częścią rozwiązania, a nie tylko dodatkowym szumem.

Oprócz komunikacji zewnętrznej firmy, w tym czasie nastąpił gwałtowny rozwój komunikacji wewnętrznej w wielu globalnych organizacjach. Zebraliśmy praktyczne porady i wskazówki w naszym najnowszym przewodniku "Tworzenie komunikacji wewnętrznej, która angażuje i łączy w każdym języku", który może Ci się przydać.

Czytaj więcej: http://fabryka-jezyka.edu.pl